Od motorového oleja 10W-40 k 0W-0?

Výber správneho motorového oleja je nevyhnutný na zabezpečenie dobrej prevádzky a ochrany motora. Okrem mazacej funkcie má motorový olej rôzne ďalšie funkcie vrátane chladenia, zníženia hluku, čistenia, tesnenia a riadenia (napríklad variabilné časovanie ventilov). Na správne vykonanie týchto úloh je nevyhnutný motorový olej so správnou viskozitou.

Kým pred 20 rokmi bol štandardom motorový olej s viskozitou 10W-40, v súčasnosti je to viskozita 0W-20 a trend smeruje k ešte nižšej viskozite. V tomto bulletine si môžete prečítať viac o pozadí tohto dôležitého vývoja.

V súhrne:

  • Nutnosť znížiť emisie CO2 v dôsledku právnych predpisov je dôvodom pre motorový olej so stále nižšou viskozitou.
  • Viskozita špecifikovaných motorových olejov pre automobily sa od 80. rokov 20. storočia postupne znižuje z 10W-40 cez 5W-40, 5W-30, 0W-30 až po súčasnú hodnotu 0W-20.
  • V budúcnosti bude povinné špecifikovať motorové oleje s ešte nižšou viskozitou, ako napríklad 0W-16, 0W-12 alebo dokonca 0W-8.
  • V modernom vozovom parku (automobily po roku 1999) je prémiový syntetický motorový olej takmer vždy (> 92 %) povinnou požiadavkou. Takže štandardný olej určite nie je 10W-40.
  • Pri vývoji špecifikácie motorového oleja hľadá výrobca automobilov vždy optimálnu rovnováhu medzi úsporou paliva a ochranou motora. Preto je nevyhnutné vždy používať správny motorový olej.

Tipy pre dielňu:

  • Použitie príliš „riedkeho“ motorového oleja vedie k predčasnému opotrebovaniu ložísk, vačkových hriadeľov, piestnych krúžkov a vložiek valca.
  • Použitie príliš „hustého“ motorového oleja má okrem iného negatívny vplyv na hydraulickú prevádzku variabilného načasovania ventilov, čo má za následok poškodenie, neustále zvyšovanie spotreby paliva a väčší nános usadenín, čo vedie k priamemu riziku opotrebovania.
  • Nie všetky motorové oleje 0W-20 sú rovnaké! Výrobcovia automobilov môžu špecifikovať rovnakú viskozitu, napríklad 0W-20, ale pre každú značku alebo model sa môžu iné špecifikácie výrazne líšiť. № 06/2019
  • V prípade mnohých krátkych ciest a systémov štart/stop sa motorový olej riedi palivom, takže motorový olej vždy včas vymeňte!
  • Moderné motory sú navrhnuté tak, aby pracovali v určitom rozsahu prevádzkových teplôt a regulovali emisie, spotrebu paliva a výkon motora. K tomu významne prispieva motorový olej.
  • Motorové oleje s rovnakou viskozitou môžu mať rôzne „hodnoty HTHS“ (pozrite nižšie).
  • Vždy skontrolujte stránku www.mpmoil.sk, aby ste zistili, ktorý je ten správny motorový olej špecifikovaný výrobcom automobilov

Prečo stále redšie motorové oleje?

Európska únia uviedla, že všetky nové automobily dodané od roku 2021 môžu mať priemerné maximálne emisie s hodnotou 95 gramov CO2 na kilometer. Motorový olej s nižšou viskozitou zaručuje nižšie emisie CO2. Je to tak preto, že olej s nižšou viskozitou spôsobuje menšie trenie, takže je potrebný menší výkon (t. j. energia). Menšie trenie znamená lepšiu spotrebu paliva, a tým aj nižšie emisie (CO2). To je dôvod, prečo výrobcovia automobilov hľadajú motorové oleje s ešte nižšou viskozitou. Konštruktéri OEM (výrobcovia originálnych zariadení (automobilov)) určujú, ktorá viskozita motorového oleja sa musí použiť. Výber správneho zloženia a viskozity motorového oleja sa vykonáva veľmi opatrne. Toto určuje životnosť a správnu prevádzku motora. „Hrúbka mazacieho filmu“ je zásadný faktor v tomto bode. Tento výraz možno opísať ako hrúbku olejového filmu medzi dvoma jazdnými plochami. Dostatočná hrúbka mazacieho filmu zaisťuje oddelenie povrchovej plochy a tým zabraňuje opotrebovaniu.

Toto určuje životnosť a správnu prevádzku motora. „Hrúbka mazacieho filmu“ je zásadný faktor v tomto bode. Tento výraz možno opísať ako hrúbku olejového filmu medzi dvoma jazdnými plochami. Dostatočná hrúbka mazacieho filmu zaisťuje oddelenie povrchovej plochy a tým zabraňuje opotrebovaniu.

/assets/2131211c-b948-40d7-86c4-68bf75ab4bd2.jpg

Úplný a dostatočný mazací film = ochrana proti opotrebovaniu

/assets/0c287070-0a16-4b10-b73e-4ba9460c6208.jpg

Nedostatočná hrúbka mazacieho filmu = opotrebovanie

/assets/f7fb3e20-7745-46a2-a3e2-835bcf41a4b9.jpg Náprava
/assets/42c73f58-85f6-4366-a72e-b325d826d049.jpg Mazací film
/assets/17a02308-2b21-4021-97e2-c9fde0c9bd15.jpg Obyčajné ložisko

Čo presne je viskozita?

Na mazanie častí motora a na zabránenie opotrebovania je preto potrebná dostatočná hrúbka mazacieho filmu. Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné použitie motorového oleja so správnou viskozitou. Viskozita, známa tiež ako pomalosť, je v skutočnosti odporom proti prúdeniu. Medzinárodná „spoločnosť automobilových inžinierov“ stanovila pre motorové oleje normy (SAE 300J) pre viskozitu (pri nízkych teplotách a pri 100 °C).

Výrobcovia automobilov sa neustále snažia znižovať emisie CO2. Jedným z opatrení, ktoré tu jednoznačne pomáha, je zníženie viskozity oleja. Napokon nižšia viskozita poskytuje menší odpor a teda menšie trenie. Výsledkom je úspora paliva a zníženie emisií CO2. Medzitým sa už vykonávajú testy s viacstupňovými motorovými olejmi 0W-8 a 0W-12. Existujú tiež výrobcovia automobilov, ktorí už odporúčajú

0W-16 pre niektoré modely v roku 2019, napríklad pre najnovšie modely Toyota Yaris 1.0 12 V VVT-i. 0W-20 je teraz bežný pre modely Volvo. V tomto bode si všimnite, že špecifikácia 0W-20 sa môže značne líšiť v závislosti od značky a modelu. Nie všetky motorové oleje 0W-20 sú nevyhnutne rovnaké. Nesprávne použitie tohto motorového oleja nenávratne vedie k poškodeniu. S cieľom chrániť motor pred opotrebovaním pri vysokých teplotách a tlakoch existuje popri viskozite ďalšia veľmi dôležitá hodnota: hodnota HTHS.

Čo je HTHS?

Jednou z vlastností motorového oleja je to, že pri zvyšovaní teploty motorového oleja sa znižuje viskozita. V motore sa olej tiež dostane pod extrémny tlak. Samotná minimálna hodnota viskozity pri 100 °C, ako je vysvetlené vyššie, nie je dostatočná na zaručenie ochrany proti opotrebovaniu pri vysokých teplotách a tlakoch. Potom ako?

Predchádzanie opotrebovaniu pri vysokých teplotách a tlakoch sa dosahuje kombináciou rôznych aditív so správnym základným olejom, čo vedie k správnej „hrúbke mazacieho filmu“. Meranie tejto hrúbky mazacieho filmu je vyjadrené v „hodnote HTHS“ a predstavuje charakteristický parameter špecifikácie motorového oleja. HTHS je skratka pre High Temperature High Shear (pri vysokej teplote a veľkom šmykovom spáde). Hodnota, ktorá je výsledkom „testu HTHS“, poskytuje informácie o viskozite motorového oleja pri vysokej teplote 150 °C a vysokom tlaku (šmykové tlaky).

Úspora verzus ochrana

Výrobca automobilov (OEM) na jednej strane určil, aká by mala byť správna viskozita a na druhej strane, aká by mala byť hodnota HTHS motorového oleja pre konkrétne vozidlo. Odchýlka od týchto hodnôt vedie k veľkému riziku poškodenia a vždy vedie k odmietnutiu záručných nárokov výrobcu automobilov.
Motorový olej s nízkou hodnotou HTHS má preto tenký mazací film. To spôsobuje menšie trenie a výsledkom je nižšia spotreba

paliva. A preto nižšie emisie CO2. Tenší mazací film však zvyšuje riziko opotrebovania. Výrobca automobilu preto hľadá optimálnu hrúbku mazacieho filmu, kde sa dosiahne úspora paliva a aj dobrá ochrana proti opotrebovaniu.

V praxi

To je zatiaľ všetko k teórii. V praxi, určite pri krátkych cestách a častom štarte/zastavení sa motorový olej riedi palivom, takže sa viskozita ešte viac znižuje! V dôsledku toho sa výrazne zvyšuje riziko poškodenia (nedostatočný mazací film). Zaistite, aby sa motorový olej včas vymenil. Tiež sa zistilo, že ultrariedke motorové oleje, ako napríklad 0W-16 a nižšie, sú prchavejšie a majú vysoké straty z odparovania, takže sa zvyšuje spotreba oleja. Výrobca automobilov preto veľmi starostlivo hľadá optimálnu rovnováhu medzi úsporou paliva a ochranou motora. Tu je nevyhnutná správna voľba základných olejov a aditív, t. j. celková špecifikácia motorového oleja.

0W-0?

Trend smerujúci k ešte redším motorovým olejom sa v nasledujúcich rokoch určite zvýši. Olej 0W-0 zostáva predbežne snom.

V prípade otázok:

kontaktujte technickú podporu MPM

OEM News
MPM OEM Newsletter #6 - CS · 438,19 KB
MPM OEM Newsletter #6 - DE · 467,53 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EL · 567,04 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EN · 442,99 KB
MPM OEM Newsletter #6 - EN-UK · 444,65 KB
MPM OEM Newsletter #6 - FR · 459,25 KB
MPM OEM Newsletter #6 - HU · 446,4 KB
MPM OEM Newsletter #6 - IT · 397,69 KB
MPM OEM Newsletter #6 - NL · 561,55 KB
MPM OEM Newsletter #6 - PL · 389,33 KB
MPM OEM Newsletter #6 - RO · 443,93 KB
MPM OEM Newsletter #6 - SK · 446,06 KB
MPM OEM Newsletter #6 - SR · 391,03 KB
MPM OEM Newsletter #6 - UK · 413,09 KB

Novinky MPM

MPM športy

Prejsť na MPM Športy
Zatvoriť