Zásadný význam brzdovej kvapaliny

Spoločnosť MPM často dostáva otázky týkajúce sa použitia brzdovej kvapaliny. Brzdová kvapalina má skutočne zásadný význam, a preto si vyžaduje vašu pozornosť. Tento „bulletin OEM“ obsahuje informácie o najdôležitejších aspektoch brzdovej kvapaliny.

Zhrnutie

  • Brzdovú kvapalinu meňte najmenej každé dva roky. To môže zachrániť životy! (Interval výmeny brzdovej kvapaliny je zvyčajne raz za dva roky; v niektorých prípadoch je to raz za rok).
  • Nikdy nemiešajte hlavné skupiny brzdových kvapalín!
  • V automobiloch od roku 2007 sa musí často používať brzdová kvapalina DOT 4+ LV; nie je to vždy jasne uvedené na nádrži na brzdovú kvapalinu.
  • DOT 4+ LV sa môže použiť aj vtedy, ak je predpísaná DOT 4. Odporúča sa použiť DOT 4+ LV, aj keď je predpísaná DOT 4.

Tipy pre dielňu

  • Prednostne použite brzdovú kvapalinu z utesneného obalu.
  • Vyberte veľkosť balenia tak, aby nezostali žiadne zvyšky, ktoré je potrebné uschovať.
  • Brzdová kvapalina môže ovplyvniť niektoré typy náterov; pri rozliatí brzdovej kvapaliny, dôkladne opláchnite vodou, neutierajte.
  • Na webovej stránke spoločnosti MPM (www.mpmoil.nl) môžete ľahko a rýchlo zistiť, ktorá brzdová kvapalina je predpísaná pre konkrétne vozidlo.

V prípade otázok:

Contact MPM Technical product Management.

VÝMENA BRZDOVEJ KVAPALINY KAŽDÉ 2 ROKY

Brzdová kvapalina sa musí okrem údržby podľa počtu najazdených kilometrov meniť každé dva roky. Pravidelne dostávame otázku, či je to skutočne potrebné. Odpoveď znie: áno, pre vašu vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť ostatných. Otázka je, samozrejme, „prečo“? Vlhkosť, ale aj kontaminanty, predstavujú vážnu hrozbu pre kvalitu brzdovej kvapaliny. Najbežnejšie brzdové kvapaliny (DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1) sú hygroskopické, to znamená, že priťahujú vodu. Táto vlastnosť znamená, že bod varu drasticky klesá (už 3 % vody dokážu znížiť bod varu o viac ako 70 stupňov C). Pri silnom zaťažení bŕzd (napríklad pri intenzívnej mestskej premávke, pri jazde s mimoriadnou záťažou alebo v horskom teréne) sa môžu vytvárať vodné pary. Vodná para je stlačiteľná, čo znamená, že sa nedá vytvoriť brzdový tlak. Voda môže aj zamrznúť pri teplotách pod 0 stupňov Celzia, čo dokáže zablokovať brzdové vedenie.

Okrem nebezpečenstva, že brzdy už nebudú pracovať správne, predstavuje prítomnosť vody aj možnosť korózie. Aj vo veľmi drahých dieloch systému ABS a kontroly stability. Výmena týchto dielov môže byť nákladná.

Ako môže preniknúť voda do brzdovej kvapaliny?
Existuje niekoľko dôvodov, prečo môže voda preniknúť do brzdovej kvapaliny, napríklad:

  1. v obale; po otvorení a/alebo prostredníctvom priedušných vlastností niektorých plastových obalov. Skladovanie v plechovkách je preto výhodné v prípade dlhých období skladovania.
  2. vniknutím vody do hlavných/brzdových valcov
  3. vniknutím vody do prípojok potrubia/hadice
  4. pri doplňovaní (vzduch obsahuje aj vodné pary)

Bohužiaľ je takmer nemožné vyhnúť sa týmto problémom, preto odporúčame meniť brzdovú kvapalinu najmenej každé dva roky

/assets/4adc01b5-f472-4a87-9947-6ccfed88d05d.png

Tri hlavné skupiny brzdových kvapalín

Rozlišujeme tri hlavné skupiny brzdových kvapalín:

  1. Brzdová kvapalina na báze polyglykoléterov (najbežnejšie sa používajú: DOT 3, DOT 4, DOT 4+LV, DOT 5.1). Farba: číra alebo jantárová (nie umelo zafarbená).
  2. Brzdová kvapalina na báze silikónových kvapalín (DOT 5). Farba: fialová.
  3. Brzdové kvapaliny na báze minerálneho oleja. Farba: najčastejšie zelená.
Pozn. do roku 1976 boli brzdové kvapaliny na báze polyglykoléteru zafarbené na modro.

Uvedené tri typy brzdových kvapalín sa NIKDY nesmú miešať!

Brzdové kvapaliny na báze polyglykoléterov sú v zásade vzájomne zameniteľné. Môže sa však stať, že sa predpíše konkrétne DOT 3. Najčastejšie je to preto, že použité tesniace materiály sú menej odolné voči brzdovej kvapaline DOT 4.

DOT 4 alebo DOT 4+ LV?

Pre väčšinu vozidiel vyrobených od roku 2007 výrobca uvádza, že je povinná brzdová kvapalina DOT 4+ LV. Z našich skúseností vieme, že táto skutočnosť je málo známa.

Táto brzdová kvapalina má takzvanú „nízku viskozitu“. Táto nízka viskozita je nevyhnutná pre dobrú prevádzku brzdového systému v chladných podmienkach. Táto brzdová kvapalina je špeciálne vyvinutá pre vozidlá so systémami ABS, ESP a ASR. Aby mohli tieto systémy rýchlo reagovať, je potrebná kvapalina DOT 4+ LV. DOT4 + LV má tiež vysoký „bod varu za mokra“. Tým sa znižuje pravdepodobnosť tvorby parných bublín a znižuje sa schopnosť vrenia kvapaliny. Viac informácií nájdete nižšie.

/assets/2c09d4d2-1c3c-4e6b-affa-64e7eda2dac7.png

Rozdiel v špecifikácii môžete nájsť v dodatku „Trieda 6“:

  • DOT 4 = FMVSS 116, ISO 4925
  • DOT 4+ LV = FMVSS 116, ISO 4925, trieda 6

Poznámka:viečko doplňovacej nádrže hlavného brzdového valca často uvádza označenie „DOT 4“, ale v skutočnosti sa často vyžaduje DOT 4+ LV. Pomerne často to nie je uvedené na nádrži! (pozrite si návod na obsluhu vozidla). Kvapalina DOT 4+ LV viac ako len spĺňa požiadavky normy ISO 4925 triedy 6 a môže sa použiť kedykoľvek, keď sa odporúča DOT 4. Lepšou voľbou je vždy použiť DOT 4+ LV, aj keď je označená kvapalina DOT 4.

Rozdiel medzi bodom varu za sucha a mokra

Norma DOT označuje bod varu brzdovej kvapaliny. Rozlišuje sa medzi:

  • bodom varu za sucha, ak brzdová kvapalina obsahuje 0 % vody,
  • bodom varu za mokra, pri ktorom došlo k maximálnemu nasýteniu viac ako 3 % vody.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené rôzne označenia DOT pre rôzne body varu podľa medzinárodných štandardných požiadaviek.

Vlastnosť FMVSS 116 SAE J1703 ISO 4925
DOT 3 DOT 4 DOT 5.1 Trieda 3 Trieda 4 Trieda 5.1 Trieda 6
Bod varu, °C, za sucha ≥ 205 ≥ 230 ≥ 260 ≥ 205 ≥ 205 ≥ 230 ≥ 260 ≥ 250
Bod varu, °C, za mokra ≥ 140 ≥ 155 ≥ 180 ≥ 140 ≥ 140 ≥ 155 ≥ 180 ≥ 165
Viskozita, mm2/s, pri -40 °C ≤ 1500 ≤ 1800 ≤ 900 ≤ 1500 ≤ 1500 ≤ 1500 ≤ 900 ≤ 750

Výrobky MPM viac ako prekračujú štandardné požiadavky, ako je znázornené v týchto tabuľkách:

/assets/f07b48ff-0df4-4d5b-8920-9ddb3d355eec.png

/assets/5ae86ac4-bf29-4fd6-8bdc-7bf047e92646.png

V prípade otázok:

kontaktujte technickú podporu MPM

OEM News
MPM OEM Newsletter #1 - CS · 717,44 KB
MPM OEM Newsletter #1 - DE · 1,77 MB
MPM OEM Newsletter #1 - EL · 653,48 KB
MPM OEM Newsletter #1 - EN · 546,87 KB
MPM OEM Newsletter #1 - EN-UK · 545,71 KB
MPM OEM Newsletter #1 - FR · 552,66 KB
MPM OEM Newsletter #1 - HU · 729,08 KB
MPM OEM Newsletter #1 - IT · 568,17 KB
MPM OEM Newsletter #1 - NL · 544,89 KB
MPM OEM Newsletter #1 - PL · 584,44 KB
MPM OEM Newsletter #1 - RO · 721,31 KB
MPM OEM Newsletter #1 - SK · 736 KB
MPM OEM Newsletter #1 - SR · 572,25 KB
MPM OEM Newsletter #1 - UK · 692,9 KB

Novinky MPM

MPM športy

Prejsť na MPM Športy
Zatvoriť